Budowa
autostrady jest inwestycją o znaczeniu krajowym, a także
międzynarodowym.
Konieczność jej budowy wynika z potrzeby stworzenia
tranzytowego układu dróg na terytorium kraju.
Wyprowadzenie ruchu tranzytowego z obszarów miejskich jest
korzystne z wielu względów, ponieważ ruch tranzytowy
dezorganizuje i zakłóca życie mieszkańców. Powoduje bardzo
znaczną uciążliwość dla mieszkańców w postaci wypadków,
hałasu, spalin i wibracji. Nakładając się na ruch miejski
prowadzi on do poważnego zatłoczenia ulic. Tranzyt przez
miasto prowadzi do powstawania wąskich gardeł na sieci dróg
krajowych, zmniejszając przepustowość tej sieci. Zastosowanie ekranów akustycznych w celu zabezpieczenia
terenów mieszkalnych narażonych na zwiększoną emisję hałasu
powinno w znacznej części wyeliminować uciążliwości
akustyczne spowodowane poprowadzeniem autostrady.Dla kierowców przejazd przez autostradę będzie korzystny ze
względu na skrócenie czasu przejazdu i podniesienie
bezpieczeństwa na drodze poprzez zmniejszenie liczby
skrzyżowań i zlikwidowanie bezpośrednich wjazdów na drogę z
pól i posesji. Uspokojenie ruchu w miejscowościach podniesie komfort
mieszkańców i zwiększy ich bezpieczeństwo.
Odcinek
autostrady A 1 od węzła Tuszyn do granicy województwa
śląskiego o długości 63,8 km położony na terenie województwa
łódzkiego, stanowi fragment autostrady A1 Tuszyn –
Pyrzowice. Odcinek ten o długości 63,8 km (od km 335+937,65
do km 399+742, 51) będzie przebiegał po obecnym śladzie
autostrady A 1 oraz drogi krajowej nr 1. Autostrada położona
na terenie województwa łódzkiego została podzielona na 4
odcinki A, B, C i D. Odcinek A od węzła „Tuszyn” do węzła
„Piotrków Trybunalski Południe” stanowi fragment autostrady
o długości 15,84 km. 24 lutego 2011 r. w łódzkim Oddziale
GDDKiA podpisano umowę na zaprojektowanie odcinka autostrady
na odcinku Tuszyn - granica województwa śląskiego o długości
63,8 km. Najkorzystniejszą ofertę złożyło konsorcjum; -
TRAKT Sp. z o.o. - Polska - LIDER - Sener Sp. z o.o. -
Polska - partner - Sener Ingenieria Y Sistemas S.A. -
Hiszpania - partner. Projekt budowlany był gotowy wiosną
2012 roku. 28.09.2012 roku złożono wniosek o ZRID dla
odcinka A, który został wydany 04.11.2013 r.
Przetarg w systemie projektuj i buduj (wykonawca otrzyma
informacyjnie dokumentację i PFU) został ogłoszony 30
czerwca 2017 roku.
18 grudnia 2017 roku w siedzibie łódzkiego Oddziału GDDKiA
otwarte zostały oferty na projekt i budowę autostrady A1 od
węzła „Tuszyn” do granicy z województwem śląskim. Dziesięć z
trzynastu złożonych ofert mieści się w kwocie, jaką
Zamawiający (GDDKiA) zamierza przeznaczyć na sfinansowanie
zamówienia.
Zamawiający (GDDKiA) zamierza przeznaczyć na sfinansowanie
zamówienia kwotę w wysokości 2.486.333.412,53 PLN (brutto).
Cały 64 kilometrowy odcinek autostrady A1 podzielony został
na cztery części: Odc. A od węzła „Tuszyn” (bez węzła) do
węzła „Bełchatów” (z węzłem) ( długość 15,862 km ) Odc. B od
węzła „Bełchatów” (bez węzła) do węzła „Kamieńsk” (z węzłem)
( długość 24,200 km ) Odc. C od węzła „Kamieńsk” (bez węzła)
do węzła „Radomsko” (z węzłem) ( długość 16,720 km ) Odc. D
od węzła „Radomsko” do granicy województwa
łódzkiego/śląskiego ( długość 7,023 km ).
Na realizację pierwszej części zamówienia: zadanie A –
Odcinek I przeznaczono: 618.144.454,56 PLN. Zamawiający
wymaga, aby prace projektowe i Roboty wraz z uzyskaniem
decyzji o pozwoleniu na użytkowanie zostały ukończone w
terminie nie dłuższym niż 38 miesięcy od daty zawarcia
umowy. Do czasu realizacji Robót nie wlicza się okresów
zimowych (tj. od 15 grudnia do 15 marca). Do czasu objętego
projektowaniem wlicza się okresy zimowe (tj. od 15 grudnia
do 15 marca). Minimalny termin realizacji wynosi 32 miesiące
od daty zawarcia umowy (wraz z uzyskaniem decyzji o
pozwoleniu na użytkowanie).
Wszyscy oferenci złożyli deklarację gwarancji jakości zgodną
z warunkami zamówienia. Termin wykonania wynosi 32 miesiące
(bez okresów zimowych). Przewidywany termin podpisania umowy
z Wykonawcą, to przełom zimy i wiosny 2018 roku. Budowa
czterech odcinków jest ostatnim brakującym fragmentem
autostrady A1 na terenie województwa łódzkiego. Po jej
ukończeniu całkowita długość tej trasy na terenie
województwa (od granicy z województwem kujawsko – pomorskim
do granicy z województwem śląskim będzie liczyła 167, 3 km.
(Aktualnie do dyspozycji kierowców na terenie województwa
łódzkiego jest 121,0 km autostrady A1, w tym stary odcinek
między węzłem „Tuszyn” i węzłem Piotrków Trybunalski).
30 lipca 2018 podpisano umowę na projekt i budowę odcinka
"A". Wykonawcą kontraktu w systemie „Zaprojektuj i zbuduj”
jest konsorcjum firm: Budimex – Strabag. Wartość umowy to
478,874 mln złotych. Zgodnie z warunkami kontraktu,
przewidywany czas realizacji to 32 miesiące od chwili
podpisania umowy (wykonawcy na etapie projektu skrócili czas
wykonania z 38 do 32 miesięcy), do czego należy doliczyć
okresy zimowe (15 grudnia – 15 marca), co nie dotyczy czasu
przeznaczonego na projektowanie. Uwaga! W ramach kontraktu,
na węźle Piotrków Trybunalski Zachód pojawią się nowe
relacje skrętne. Po zakończeniu budowy będzie można pojechać
także z Łodzi w kierunku Warszawy i z Warszawy na Łódź.
Dotychczas było to niemożliwe.
Kluczowe daty:
31.08.2022 –
Wystawienie Świadectwa Przejęcia zgodnie z Subklauzulą 10.1
Warunków Kontraktu
25.06.2022 – Wprowadzenie Stałej Organizacji Ruchu na A1 i
S8
30.09.2021 –
Planowany termin zakończenia Kontraktu budowy autostrady A1
odcinek A
03.10.2018 – Podpisanie Umowy na nadzór nad robotami
budowlanymi
18.09.2018 – Przekazanie terenu budowy Wykonawcy Robót
30.07.2018 – Podpisanie Umowy z Wykonawcą Robót na wykonanie
odcinka A autostrady A1
Schemat
orientacyjny - kliknij aby powiększyć
Biuro Kierownika
Projektu:
95 - 080 Tuszyn,
ul. Turystyczna
18
Biuro Inżyniera
Kontraktu:
95 - 080 Tuszyn,
ul. Turystyczna
18
Wykonawca Umowy:
Konsorcjum w składzie
Budimex S.A.
(Lider Konsorcjum) z siedzibą
ul. Stawki 40,
01-040 Warszawa
Strabag Sp. z
o.o. (Partner Konsorcjum) z siedzibą
ul. Parzniewska 10,
05-800 Pruszków
Biuro Budowy:
97-300 Piotrków Trybunalski,
ul. Demczyka 16-28
UKŁAD KONSTRUKCYJNY PROJEKTOWANYCH OBIEKTÓW DROGOWYCH
(PARAMETRY TECHNICZNE)
Autostrada
L.p.
Nazwa parametru
Parametr techniczny
1
Klasa techniczna
A
2
Prędkość projektowa
120 km/h
3
Liczba jezdni
2
4
Liczba pasów ruchu
2
na odc. w. Tuszyn – w.
Piotrków
4
na odc. w. Piotrków – w.
Bełchatów
3
na odc. w. Bełchatów – do
Km 351+800
5
Docelowa
liczba
pasów
3
na odc. w. Tuszyn – w.
Piotrków
ruchu
4
na odc. w. Piotrków – w.
Bełchatów
3
na odc. w. Bełchatów – do
Km 351+800
6
Szerokość pasa ruchu
3,75 m
7
Szerokość pasa dzielącego
3,5 m na styku z
opracowaniem WBP Zabrze w
km 335+395.29
4,0 m między węzłami
„Piotrków”-„Bełchatów”
4,5 – 5,0 m w miejscu
remontowanych obiektów
mostowych
8
Szerokość pasa awaryjnego
3,50 m (docelowo 3,0m) na
odc. od początku opracowania do węzła
Piotrków
3,0 m od węzła Piotrków
do końca opracowania w km
351+800
9
Szerokość korony
39,50m na odc. od
początku opracowania do węzła
Piotrków oraz od węzła
Bełchatów do końca odc. A w
km 351+800
10
Szerokość pobocza
ziemnego
3,00 m
11
Pochylenie skarp
1:1,5
12
Szerokość pasa drogowego
min. 70 m
13
Skrajnia pionowa
4,80 m
14
Obciążenie nawierzchni
115 kN/oś
15
Klasa obciążeń obiektu
A
16
Minimalny promień łuku
4500m
kołowego w planie
17
Minimalny promień łuku
21500m
pionowego wypukłego
18
Minimalny promień łuku
10000m
pionowego wklęsłego
19
Minimalna nośność obiektu
150/100 (MLC)
mostowego
20
Minimalne pochylenie
0,1%
niwelety drogi
21
Maksymalne pochylenie
1,65%
niwelety drogi
22
Pochylenie poprzeczne
2,50%
Drogi krajowe (dojazdy do obiektów nad autostradą)
Droga
krajowa nr 8
WD292
1
klasa
techniczna
GP
2
prędkość projektowa
80
3
liczba
jezdni
1
4
liczba
pasów ruchu
2x1
5
szerokość pasa ruchu
3,5
6
kategoria ruchu
KR6
Droga
krajowa nr 12
WD293
1
klasa
techniczna
GP
2
prędkość projektowa
60
3
liczba
jezdni
1
4
liczba
pasów ruchu
2x1
5
szerokość pasa ruchu
3,5
6
kategoria ruchu
KR5
Droga
krajowa nr 8
WD295
1
klasa
techniczna
GP
2
prędkość projektowa
70
3
liczba
jezdni
2
4
liczba
pasów ruchu
2x2
5
szerokość pasa ruchu
3,5
6
kategoria ruchu
KR6
Drogi
powiatowe (dojazdy do obiektów pod autostradą
Droga
powiatowa nr 2932E
WA284
1
klasa
techniczna
Z
2
prędkość projektowa
40
3
liczba
jezdni
1
4
liczba
pasów ruchu
2x1
5
szerokość pasa ruchu
2,75
6
kategoria ruchu
KR2
Droga
powiatowa nr 1530E
WA289
1
klasa
techniczna
L
2
prędkość projektowa
40
3
liczba
jezdni
1
4
liczba
pasów ruchu
2x1
5
szerokość pasa ruchu
3,00
6
kategoria ruchu
KR2
Drogi
gminne (dojazdy do obiektów nad i pod autostradą)
Droga
gminna nr 106608E
WD283
1
klasa
techniczna
L
2
prędkość projektowa
40
3
liczba
jezdni
1
4
liczba
pasów ruchu
2x1
5
szerokość pasa ruchu
2,5
6
kategoria ruchu
KR2
Droga
gminna nr 110154E
WD285
1
klasa
techniczna
L
2
prędkość projektowa
40
3
liczba
jezdni
1
4
liczba
pasów ruchu
2x1
5
szerokość pasa ruchu
2,5
6
kategoria ruchu
KR2
Droga
gminna
WD286
1
klasa
techniczna
L
2
prędkość projektowa
40
3
liczba
jezdni
1
4
liczba
pasów ruchu
2x1
5
szerokość pasa ruchu
2,5
6
kategoria ruchu
KR2
Droga
gminna
WD287
1
klasa
techniczna
L
2
prędkość projektowa
40
3
liczba
jezdni
1
4
liczba
pasów ruchu
2x1
5
szerokość pasa ruchu
2,5
6
kategoria ruchu
KR2
Droga
gminna nr 110157E
WD288
1
klasa
techniczna
L
2
prędkość projektowa
40
3
liczba
jezdni
1
4
liczba
pasów ruchu
2x1
5
szerokość pasa ruchu
2,5
6
kategoria ruchu
KR2
Droga
gminna nr 110179E
WD290
1
klasa
techniczna
L
2
prędkość projektowa
40
3
liczba
jezdni
1
4
liczba
pasów ruchu
2x1
5
szerokość pasa ruchu
2,5
6
kategoria ruchu
KR2
Droga
gminna nr 110161E
WD291
1
klasa
techniczna
L
2
prędkość projektowa
40
3
liczba
jezdni
1
4
liczba
pasów ruchu
2x1
5
szerokość pasa ruchu
2,5
6
kategoria ruchu
KR2
Droga
gminna nr 162393E
WA294
1
klasa
techniczna
L
2
prędkość projektowa
40
3
liczba
jezdni
1
4
liczba
pasów ruchu
2x1
5
szerokość pasa ruchu
2,5
6
kategoria ruchu
KR2
Droga
gminna nr 162263E
PP296
1
klasa
techniczna
L
2
prędkość projektowa
40
3
liczba
jezdni
1
4
liczba
pasów ruchu
2x1
5
szerokość pasa ruchu
2,5
6
kategoria ruchu
KR2
Jezdnie
zbierająco-rozprowadzające
Jezdnia zbierająco rozprowadzająca wschodnia
-
1
klasa
techniczna
-
2
prędkość projektowa
60
3
liczba
jezdni
1
4
liczba
pasów ruchu
1x2,
1x1
5
szerokość pasa ruchu
3,5
6
kategoria ruchu
KR6
Jezdnia zbierająco rozprowadzająca zachodnia
-
1
klasa
techniczna
-
2
prędkość projektowa
60
3
liczba
jezdni
1
4
liczba
pasów ruchu
1x2,
1x1
5
szerokość pasa ruchu
3,5
6
kategoria ruchu
KR6
Parametry
techniczne węzłów
Nazwa
parametru
Węzeł Piotrków Trybunalski Południe
(węzeł
Bełchatów)
Węzeł
Piotrków Trybunalski Zachód (węzeł Piotrków)